
PANPA Bulletin

Editors Nick Evershed / Rebecca Leaver
Sales Sam Gibbens Cager
Ph.  +61 2  8338 6300

www.panpa.org.au
2011 Year Book 

out soon!

news now
The e-newsletter of 
the Newspaper 
Publishers’ Association

      1| January 27

New deputy for 
Oz
A NEW deputy chief executive has 
been appointed for The Australian, 
with outgoing deputy Nick Leeder to 
become managing director of Google 
Australia and New Zealand.

Brett Clegg, formerly deputy 
managing editor, will step into the role 
of deputy chief executive, reporting to 
chief executive Richard Freudenstein as 
of March 1.

Mr Freudenstein said: “Brett takes 
on this role at a very exciting time in 
the history of The Australian. Our print 
operations are in great shape – we were 
one of only two newspapers to grow 
circulation at the last ABC audit.

“This year we will continue to 
develop our online, mobile and 
tablet operations, introduce digital 
subscriptions and significantly expand 
our events program. Brett’s depth of 
newspaper experience and industry 
knowledge will be invaluable to The 
Australian”.

Before working at The Australian, 
Mr Clegg spent almost a decade with 
the Australian Financial Review, and 

News Ltd scores carbon goal

Elizabeth Campbell of the Gold Coast 
Bulletin carbon council, part of the One 

Degree program

Continued page 2

AUSTRALIAN publisher News Ltd has 
announced the company is carbon 
neutral and believes that auditing 
figures, soon to be released for 2010, 
will show a 20 percent reduction in Continued page 2

emissions for last year.
Making the announcement, News 

Ltd chairman and CEO John Hartigan 
said that since launching the company-



      2| January 27

Fairfax launches property video

Chris Zappone presents a video on the new Domain TV site

AUSTRALIAN publisher Fairfax Media 
has launched a real-estate specific 
online video offering, Domain TV.

In a statement, the publisher said 
Domain TV aimed to “deliver unique 
and diverse video content aimed at 
Australians in the residential property 
market”.

Specifically, Domain TV will feature 
three new video series:

•	 A news and analysis program, 
featuring reports on the 
Australian property market

•	 A homebuyer lifestyle series, 
featuring a number of miniseries 
on aspects of home ownership

•	 A local expert series, focusing on 
suburbs of Sydney, Melbourne 
and Brisbane, and what it’s like 
to live there

The new content will be housed 
on the existing Fairfax site, domain.
com.au in a new video player on the 
homepage.

The project was developed and 
managed in collaboration with OMD 
Digital and Fuse – OMD’s integrated 

content specialists.
At launch, Domain TV is being 

sponsored by St George bank.
Sivea Pascale, general manager 

brand and marketing at St.George, says 
the sponsorship follows from the bank’s 
long-term sponsorship of the Property 
sections across smh.com.au, theage.
com.au, Brisbanetimes.com.au and 

WAtoday.com.au.
“At St.George we’re committed to 

offering home buyers expert advice 
and we’re delighted to partner with 
Fairfax Digital to launch Domain TV. This 
exciting new online real estate service is 
an Australian first, which will offer home 
buyers extensive online video coverage 
on Australia’s real estate market.”

spent several years in investment 
banking with Macquarie Group and 
with chartered accounting firm Ernst & 
Young.

News Limited chairman and chief 
executive, John Hartigan, thanked 
Mr Leeder for his major contribution 
to the company, saying “Nick is a 
tremendously talented executive who 
has exceeded our expectations at every 
turn.

“Together with Richard, he tripled 
traffic and revenue at News Digital 
Media and over the past twelve months 
has brought new focus and drive to The 
Australian’s commercial operations.

“He leaves with our thanks and very 
best wishes for the future.”

wide ‘One Degree’ initiative in 2007, 
News Ltd had achieved reductions of 
18.4 percent in financial year 2010, and 
he was “confident” auditing would show 
a 20 percent reduction in calendar year 
2010.

“In June 2007 we launched One 
Degree, setting aggressive targets 
to cut carbon emissions across every 
part of our operations,” Mr Hartigan 
said.

“We started with one idea and 
a singular commitment, auditing 
over 85 percent of operations and 
identifying 179 carbon reduction 
projects to change how we approach 
every aspect of our business.

“As a result we have cut almost 30 

New deputy CEO
From Page One percent of vehicle fleet emissions, 

business travel is down by 22 
percent through the use of video 
conferencing and we have invested 
in more energy efficient equipment 
to reduce emissions from lighting, 
cooling and printing.”

In addition to increased energy 
efficiency and purchasing renewable 
energy, News Ltd was able to achieve 
its carbon neutral status through the 
use of carbon offsets.

The company had its own carbon 
footprint audit and analyses verified 
by an independent consulting 
company, Cventure LLC (Cventure), 
and then purchased Voluntary 
Carbon Standard carbon offsets to 
counterbalance emissions.

From Page One

Carbon neutral News Ltd



Adelaide’s Independent Weekly,
now independent of paper.
With help from Realview, Adelaide’s Independent Weekly is now a fully digital newspaper.  
To see how you can make the switch to digital, visit www.realviewdigital.com

      3| January 27

NYT readies paywall, subscriptions
THE New York Times 
is preparing multiple 
subscription packages 
for the website and other 
digital content.

The Wall Street Journal, 
relying on an anonymous 
source, claimed the 
new system would be 
implemented next month, 
and packages would 
consist of an Internet-
only subscription for 
unlimited access to the 
Times site, a website 
and iPad subscription 
bundle, or full website 
access bundled with print 
subscriptions.

The source claimed 
the Times planned to 

charge US$20 a month 
for the iPad and website 
bundle, and US$10 for the 
website-only subscription.

Online readers will get 
free access to a certain 
number of articles per 
month before they are 
promtped to subscribe, 
the same model as that 
implemented by the 
Financial Times. This 
approach is aimed at 
increasing subscription 
revenue, without losing 
the audience figures that 
drive online ad sales, 
which currently account 
for around US$100 million 
a year, according the the 
Wall Street Journal.

Media considers Wikileaks-like systems
THE New York Times may 
create its own ‘Wikileaks’-like 
system to enable anonymous 
sources to submit leaked 
material.

Executive editor Bill Keller 
told Yahoo!’s The Cutline 
website that nothing had 
been finalised yet, but that 
such a system might be 
modelled on Al Jazeera’s 
‘Transparency Unit’, a website 
that provides a Wikileaks-like 
digital dropbox that protects 
sources by encrypting the 
transmission of files.

“A small group from 
computer-assisted 
reporting and interactive 
news, with advice from 
the investigative unit and 
the legal department, has 
been discussing options for 
creating a kind of EZ Pass 
lane for leakers,” Mr Keller 
said.

Al Jazeera launched the 

Transparency Unit earlier 
this month, and has since 
had global impact with the 
leaked ‘Palestine Papers’, 
more than 1600 internal 
documents from Israel-
Palestine negotiations.

Al Jazeera stated on its 
website: “We believe that 
this initiative will allow 

Al Jazeera’s supporters to 
shine light on notable and 
newsworthy government 
and corporate activities 
which might otherwise go 
unreported.

Al Jazeera goes on to state 
that all material is “subjected 
to a rigorous vetting and 
authentication process” 

and subject to ”a fierce 
adherence to our tradecraft 
commitment of ‘journalism 
of depth’.”

When Washington Post 
executive editor Marcus 
Brauchli was asked if his 
paper would consider such a 
system, he said he “wouldn’t 
rule it out”.

The New York Times building. Image: wallyg

http://transparency.aljazeera.net/


      4| January 27

More cuts for Lexington Herald-Leader
THE Lexington Herald-Leader in 
Kentucky, US, announced further staff 
cuts due to a continuing decline in 
revenue.

Publisher Timothy Kelly told his own 
newspaper that revenue was again 
down in the previous year, and “as a 

Coulson resigns over phone scandal
FORMER News of the World editor Andy 
Coulson has resigned from his position 
as communications director for Britain’s 
Prime Minister.

Mr Coulson stepped down due to 
ongoing pressure over phone hacking 
incidents by News of the World staff 
and of a private investigator which 
occurred while he was editor of the UK 
tabloid.

The private investigator responsible 
for hacking the phones of celebrities 
and members of the royal family, 
Glenn Mulcaire, has named Ian 

Edmonson in court as the News of the 
World employee who authorised the 
hacks, according to The Guardian.

Ian Edmonson, an assistant news 
editor at the News of the World, was 
sacked this week following an internal 
investigation into the hackings.

A number of other News of 
the World employees have been 
implicated by Mr Mulcaire, with 
notebooks seized by police containing 
lists of celebrity phone numbers, as 
well as first names of News of the 
World contacts.

Two papers rolled into one
THE International Herald Tribune and 
the Malaysian Reserve will now be 
printed and sold as one edition across 
Kuala Lumpur due to a new publishing 
partnership between the two papers.

Malaysian Reserve group editor 
Abdul Halim Wahab told the Malay 
Mail “this is an exciting alliance with 
the International Herald Tribune” 
which marks “another milestone in 
our unwavering commitment to be 
a key source of reliable business and 
financial news”.

He said the combined newspaper 
would appeal to both existing readers 
as well as new market segments. The 
circulation for the paper is 10,000 
copies currently.

The Malaysian Reserve/ 
International Herald Tribune is priced 
at RM7.50 per copy ($A2.50), in line 
with the latter paper’s current pricing 
strategy. However, the new cover 
price will be waived for a period of 
one year for existing subscribers 

while new subscribers will enjoy a 
substantial reduction of up to RM3.60 
per copy.

Atex wins Dow 
Jones deal
DOW Jones Local Media Group (DJLMG) 
has chosen an an Atex advertising 
system for its eight daily and 14 weekly 
newspapers and websites.

The system is already used by the 
Wall Street Journal and New York Post.

Dow Jones, the Journal and the Post 
are all owned by News Corporation.

Atex will standardise DJLMG’s 
advertising practices across all its 
publications, streamlining workflows by 
managing classified, retail and digital 
ads and centralising functions and 
infrastructure.

Molly Evans, senior VP of advertising 
and marketing for DJLMG, said the new 
system would allow for “new pricing 
options, self-service and electronic 
capabilities that our legacy system has 
not afforded us”. 

“The fact that our sister divisions 
also chose Atex means we can leverage 
support from Dow Jones experts,” she 
said.

Meanwhile, Atex has announced a 
new chief executive. He is Jim Rose, 
a long-time director of the company. 
Alan Reardon, who led the company for 
the past five months in an acting role, 
will resume his role as Chief Operating 
Officer.

Previously, Mr Rose was chairman 
and CEO of Mosaic Sales Solutions. 

result, we need to implement additional 
cost-saving measures to achieve our 
business goals”.

Six staff in the advertising and 
circulation departments are either 
being laid off or moving to part-time, 
Mr Kelly said. 



      5| January 27

Free press under threat in Somaliland
THE existence of a free press in 
Somaliland is being threatened by the 
Government imposing jail time and 
harsh fines on editors, according to the 
National Union of Somali Journalists 
(NUSOJ).

Five newspapers are facing court 
cases for “defamation and slander”, 
including the Saxafi, Hargeisa Star, 
Ogaal and Yool newspapers.

One newspaper editor has already 
received three years jail time, and a 
US$900 fine.  

Mohamud Abdi Jama, editor of 
the Waheen newspaper, was found 
guilty last Saturday of defaming the 
Somaliland police chief, and the 
director of Somaliland’s electricity 
agency.

“We condemn Jama’s sentence and 
call on the court of appeals to overturn 
the judgment. This verdict is out of 
the step and could only be taken an 

attempt to silence and intimidate the 
independent press,” said Omar Faruk 
Osman, NUSOJ Secretary General.

The NUSOJ said the prosecution was 
part of a larger movement against the 
independent press in Somaliland. 

“The independent print media is 
subjected to pressure tactics for freely 

exercising journalism. We demand 
all these charges to be dropped 
immediately and unconditionally,” 
added Omar Faruk.

Mr Faruk added that the 
continuation of these cases will 
“constitute a blow to Somaliland’s 
emerging democracy”.

International organisation Reporters 
Without Borders expressed its “dismay” 
at the ruling.

“This sentence has all the hallmarks 
of summary and punitive justice,” 
Reporters Without Borders said in a 
statement.

“The court should have first 
established whether or not anyone 
was defamed and, if they were, a more 
measured and just penalty should have 
been imposed. Imprisonment is clearly 
disproportionate for defamation. We 
urge the courts to reverse this decision 
on appeal.”

Mohamud Abdi Jama

Two-year newspaper lock out
IT HAS been two years since 253 
workers at Quebec’s largest tabloid 
newspaper, Le Journal de Montréal, 
received a lockout notice from their 
employer.

The locked out workers have 
picketed the newspaper offices for two 
years after what started out as “normal 
bargaining over working conditions”, 
according to Ted Sprague of Canadian 
news website Rabble, but which quickly 
“turned into an issue of much greater 
significance: the future of journalism in 
the face of media convergence and the 
antiquity of Quebec’s labour code in the 
internet age”.

Negotiations between Le Journal’s 
owner, media giant Quebecor, and the 
union resumed this week after talks 
in October stalled when employees 
rejected an offer by a vote of 89 per 
cent. Quebecor offered to bring back 
only a small fraction of the locked-
out employees – one-tenth of the 
jobs would have been saved while 

redundancies would have been offered 
to other employees.

The paper has not missed publishing 
an edition, Le Journal has used material 
supplied by management, other media 
owned by Quebecor and other news 
agencies.

US publisher launches 
‘travel alliance’
USA Today has launched a ‘travel 
alliance’ to combine advertising and 
content partners in a new network.

According to Marketing Weekly 
News, the new partnership brings 
together leading travel blogs and 
niche sites with USA Today’s content to 
expand niche sections.

A list of the Travel Alliance members 
is viewable here.

Victoria Borton, general manager of 
Travel for USA Today, said: “This alliance 
provides our audience with a unique 
mix of our original content and content 
from premier travel sites and blogs 
chosen by USA Today Travel’s editorial 
staff.

“We are selecting travel partners 
that help us expand our offering in 
those niche categories our readers 
are most passionate about. As part 
of the relationship, we also expose 
USA Today’s content and premium 
advertisers to our partners’ deeply-
engaged audiences.”

http://travel.usatoday.com/experts/index#TravelAlliance


Software for efficient cross-media publishing

woodwing.com

10 Months
150+ Apps
It’s only
just begun

      6| January 27

Priorities for community newspapers

Click on the image or go here - http://vimeo.com/18073504 to watch an interview with 
Nick Richardson, group news editor of Leader Newspapers. Mr Richardson shares his 

insights into editorial priorities for community newspapers. By REBECCA LEAVER.

Russians mark bloody history of press
RUSSIAN journalists marked their 
professional holiday last week – 
applauding the courageous and 
dangerous work carried out by their 
national media professionals.

They give themselves a day off.
Dubbed the Day of the Russian 

Press, the holiday falls on the same 
day that 308 years ago resulted in 
the first Russian newspaper, the 
Vedomosti (of Peter the Great). 

The long history of publishing 
in Russia is marred with continuing 
violent attacks on journalists.

Most recently, Sergei 
Mikhailov, the editor of the local 
newspaper Saratovsky was brutally 
beaten.

Anatoly Adamchuk, a reporter for 

the local newspaper Zhukovskiye 
Vesti, was bashed late last year.

The Russian Union of Journalists 
spoke of the serious concern it has 
for the protection of media from 
persecution.

“The profession of journalists 
in Russia, despite its popularity, 
remains one of the most dangerous,” 
the Union stated. “Our colleagues 
are threatened, killed, taken 
hostage, and physically assaulted.” 

According to the Committee for 
the Protection Journalists, over 
the past 15 years, more than 300 
journalists have been killed in 
Russia.

Most of the crimes are still 
unsolved.

Double or nothing
INDONESIAN newspapers have 
doubled their daily retail prices in 
Pekanbaru, on the island of Sumatra – 
for a day.

This happens every year when the 
civil servants recruitment results are 
announced.

The newspapers are the only way to 
find out whether candidates got a job.

A local retailer told Asia Pulse that 
the newspapers doubled the 20c a day 
price but no one ever complained.

“I have already sold 70 copies of 
newspapers since eight o`clock until 
midday,” he said.

Another retailer in a different 
location, Buyung, said newspapers 
prices rise in accordance to it stock 
availability.

http://vimeo.com/18073504
http://vimeo.com/18073504


      7| January 27

CCI Europe  /  1 Rheanva Street  /  Berwick, Victoria 3806
Australia  /  +61 3 9707 4409  /  info@ccieurope.comwww.ccieurope.com

CCI NewsGate   
MaxIMIzING News busINess

Photography, balance and bias
PLENTY gets said and written about 
bias in the media. The perception of the 
extent of it is part of the reason that 
public confidence in the journalistic 
trade is often said to be on par with 
that of used car salespeople. But this 
is mostly a case of perceptions over 
reality, where people with bees in their 
bonnets hunt for “evidence” for as long 
as it takes them to find it and then call 
that representative. Still, there’s no 
doubt that the odd journo does let their 
worldview colour their work from time 
to time.

But photography too has plenty of 
potential to corrupt fair and balanced 
reporting.

Good editorial pictures tend to 
use certain tools to make their point, 
like emotion, empathy, fear, humour, 
surprise, suspense and all the rest. 
At the same time we expect good 
journalism to be factual, dispassionate 
and neutral. See the obvious disconnect 
here? Making matters worse, readers 
are inclined to be far less skeptical 

about what they see than they are 
about what they read. So a deceptive 
picture is also more inclined to fool.

There’s a time and a place for 
sympathetic photography, though. For 
example, it’s likely the average person 
would feel something for a victim of 
crime when they read the facts about 
the incident. That’s fine and we should 
expect the impact of an accompanying 
portrait to be no different.

But if a story was about a 
businessman in a dispute with his 
finance company and they’re all 
heading off to court to resolve it, 
then too sympathetic a photograph 

of either party would be prejudicial, 
inappropriate and just not balanced 
(although we’d probably not bother 
with the picture anyway because it 
sounds like a boring story).

So how do we prevent our desire 
to always create strong and engaging 
pictures from ending up promoting the 
interests of somebody who it turns out 
is a disingenuous story teller, a vexation 
litigant or an outright liar?

Well our defence is in the editing. 
First by the photographer and later an 
actual editor. It’s the process where we 
ruthlessly cull and shortlist pictures 
by considering aesthetics, journalistic 
merit, ethics and a whole lot more.

Unfortunately we can end up 
excluding great looking work which 
isn’t easy to do for any reason, but this is 
where our protection lies – and balance 
ultimately rests with the editing.

Wade Laube is the Sydney Morning 
Herald photographic editor. He blogs 
at http://www.wadelaube.com/blog/ 
and Tweets at @wadelaube.

OPINION: Wade Laube

Finding the right stuff
THE association is getting scattered but 
increasing reports about the difficulty 
of finding staff, especially in the 
regional areas of Australia.

Who could refuse an opportunity 
to work on a newspaper . . . it beggars 
belief, doesn’t it?

Anyway, we have vacancies in small-
town and suburban newspapers that 
are not being filled promptly.

And there is nothing more useless 
than, say, an “open” sales position – 
which does not usually pull in a lot of 
revenue.

So, if you have vacancies at your 
newspaper, tell the Association and we 
will publish them with your contact 
details free of charge.

The ezine goes out to more than 
3000 people in the industry. And you 

never know who might be looking for a 
sea- or tree-change.

Email panpa@panpa.org.au and we 
will publish the vacancies in the ezine 
and on our website www.panpa.org.au; 
plus we’ll Tweet and Facebook the jobs 
listing, too.

New roles at 
magazine unit
TWO appointments have been made 
at News Magazines, a business unit of 
News Ltd.

Alistair McEwan will take the role 
of national group sales director for 
magazines that are inserted into 
newspapers.

Mr McEwan joins News Ltd after 
a stint in Britain, working on similar 
newspaper-oriented publications for 
The New York Times Company.

As international advertising 
director at The New York Times, he led 
international print and digital sales.

Meanwhile, Jodie Smith has been 
appointed group accounts director at 
News Magazines.

Most recently, she was the national 
sales manager (lifestyle) for NewsNet.

http://www.wadelaube.com/blog/ 
http://twitter.com/wadelaube
http://www.panpa.org.au

